Op ontdekkingstocht

1 oktober 2017 - Athene, Griekenland

Zondag 1 oktober 2017

Na een korte  nacht lekker gedouched en rustig ontbeten. Bij het ontbijt kwam ik die vrouw tegen die ook voor Teleperformence gaat werken (mijn toekomstige collega en ze heet Nicolette), zij had in het vliegtuig naast een Griekse vrouw gezeten en die helemaal uit zitten horen. Die vrouw vertelde haar dat je alleen de eerst 5 dagen van de nieuwe maand een maand abonnement kan kopen voor het ov, als je dat niet doet moet je elke keer losse kaartjes kopen. Losse kaartjes zijn € 4,50 en het maandabonnement is 30 euro, dat is nogal een verschil. De rekensom was snel gemaakt en ik vroeg haar of ze het erg vond dat ik met haar mee ging naar het station.

Bij de receptie van het hotel hebben we gevraagd hoe we moeten lopen en waar de bus stopt die we nodig hebben om bij het werk te komen. Bus 49 stopt om de hoek maar buskaartjes moeten we op het station kopen want in de bus worden ze niet verkocht en ook niet in de kiosk die er naast staat. Nu gaan wij toch voor een abonnement maar ik snap dat het voor toeristen verwarred kan zijn. Bij het station aangekomen gaan we in rij 1 staan,zijn we eindelijk aan de beurt blijkt die man gee  Engels te kunnen, wij naar rij 2 moet je een pasfoto hebben. Nicolette had die op de hotelkamer laten liggen dus wij terug. Vervolgens weer terug naar het station en in rij 3 staan, hebben ze helemaal geen pasfoto nodig want ze maken de foto met de webcam die ze daar hebben. We maken nu al kennis met de Griekse bureaucratie, het bekende kastje-muur systeem. Maar goed we hebben nu wel een ov chipkaart met een maandabonnement.

Onderweg terug naar het hotel hebben we nog ergens geluncht en gezellig zitten praten. Nicolette heeft al ervaring met in het buitenland werken, ze heeft in Johannesburg, Brno en Praag gezeten en nu kwam dit op haar pad. Terug in het hotel kwamen we 2 mannen tegen die ook voor Teleperformence werken. Zij zitten nu 2 bijna 2 weken in het hotel en we hebben gevraagd hoe hun ervaringen tot nu toe zijn. Dit hadden we achteraf beter niet kunnen doen, ze waren er niet heel positief over en toen ik terug was op mijn kamer zat ik echt te twijfelen of ik wel de juiste beslissing heb gemaakt.Gelukkig krijg ik veel steun van het thuisfront en gaat het niet dan is een vlucht naar huis zo geregeld. Maar ik moet positief blijven en het een kans geven.

Het hotel ligt midden tussen 2 havens in de wijk Pireus , aan de ene kant ligt de haven met het station en de veerponten en aan de andere kant de jachthaven met boulevard. Aan het eind van de middag over deze boulevard gelopen en bij de Starbucks mezelf getrakteerd op iets lekkers. En savonds pasta gegeten in een van de restaurantjes. Er is op de boulevard een café met de naam Amsterdam en er staat zelfs een bierfiets buiten. Helaas verkopen ze er geen Hollandse snacks, beetje jammer, dat is een gemiste kans.