Huizenjacht

6 oktober 2017 - Athene, Griekenland

Dinsdag 3 oktober 2017

Na de training vandaag zijn we (alle nieuwe medewerkers van het bedrijf die een appartement zoeken) met makelaars mee gegaan, we werden opgesplitst in verschillende groepen en we zij  bij verschillende appartementen gaan kijken, mijn groep bekeek appartementen voor 1 persoon, de huur van deze appartementen was 450 euro, daar komen nog kosten zoals gas,water en licht nog bij. Je moet dan rekening houden met een bedrag van 520 euro per maand, dit is bijna de helft van je salaris! Dat is gewoon niet te doen, ze zijn klein en slecht onderhouden. Toen ik dit zag zat ik er wel even doorheen ook omdat we vanuit het werk gelijk zijn gegaan en ik rond 8 uur pas weer terug was in het hotel en nog niet gegeten had. Op zo'n moment waardeer je des te meer wat je thuis hebt.

Ik hoopte dat Nicolette meer geluk had dan ik met het bekijken van huizen en dat was inderdaad zo,ze heeft waarschijnlijk iets gevonden, op de begane grond in een  rustige woonwijk.  Ruime keuken, ruime badkamer, woonkamer die omgetoverd kan worden tot slaapkamer en een ruime hal waar we dan de woonkamer van kunnen maken. Ik ben heel benieuwd, morgen moeten we om 6 uur bij de makelaar zijn en dan kan ik het appartement zelf ook nog even bekijken voordat we een beslissing nemen.

Woensdag 4 oktober 2017

Na de training zijn Nicolette en ik naar de makelaar gegaan. Ze was met een groep op stap maar ze zou met ongeveer een kwartier bij ons zij  om ons naar het huis te brengen. Dat ene kwartier werden er 3, echt weer iets Grieks, zeggen dat het 5 minuten is en vervolgens ben je een uur verder. Het is maar 500 meter lopen nou trek je wandelschoenen dan maar aan want je loopt de halve marathon. Maar goed toen ze er uiteindelijk was heeft ze ons naar het huis gebracht wat Nicolette de avond ervoor had bekeken. Het is een benedenverdieping en inderdaad groot genoeg voor 2 personen, we hebben aangegeven dat we de woning wilde hebben. De verhuurders hebben 12 jaar in Delft gestudeerd, gewoont en gewerkt. Dat is eigenlijk best fijn want je kan dus veel dingen uitleggen of vragen in het Nederlands. Ze willen ook met je meedenken en zijn bereid spullen weg te doen of te verplaatsen. De huur is 450 euro huur, exclusief gas,water,licht maar als je het bedrag deelt door 2 is het nog schappelijk.

Gisteravond zat ik er wel even doorheen maar nu er zicht is op een huisje en een eigen plekje heb ik er iets meer vertrouwen in gekregen. We kunnen er zaterdag al in en daar ben ik wel blij mee, alleen op een hotelkamer zitten is best saai en deprimerend. Het herinnerd je er alleen maar aan dat je alles hebt achter gelaten. Ik hoop wel dat het goed gaat want we hebben allebei onze eigen routine en gewoontes maar goed, de tijd zal het ons leren.

Donderdag 5 oktober 2017

Na een goede nachtrust lekker ontbeten, helaas merkte ik dat mij  collega en toekomstige huisgenoot niet zo lekker had geslapen en ze liet zich vrij negatief uit over vanalles, terwijl ik weer een beetje positief aan het worden was. Tuurlijk , het is niet altijd even leuk maar ik ga het beste ervan maken en in ieder geval proberen om een half jaar vol te maken en dan kan ik altijd nog bekijken wat ik doe.

Na de training zijn we langs geweest bij HR om ons sofi en taxnummer op te halen, En toen door naar de makelaar. Komen we daar aan, is er niemand terwijl er tegen ons was bezegd dat ze er zouden zijn. Naast de makelaar zit een koffiebar en daar hebben we ongeveer een half uur zitten wachten. Willen we het contract tekenen, hebben ze die alleen in het Grieks?? De Engelse versie hadden ze niet die zou HR voor ons hebben??  We hebben ook nog even gesproken over een maand opzegtermijn, dat blijken ze hier niet te kennen. Ons werd uitgelegd dat als ze dat ik het contract zouden zetten niemand meer zijn huis zou willen verhuren omdat ze dan bang zijn dat mensen na 3 maanden weggaan. Het blijkt wel te gebeuren en in goed overleg kan het ook wel maar contractueel wordt er niet over gesproken. Ook hebben we het nog over WIFI gehad, het was voor ons belangrijk dat dit erbij zou zitten. Volgens de dame van het kantoor zouden we dan een contract moeten afsluiten want ook dat zit niet bij de huur. Na lang aandringen en over en weer gebeld te hebben met de eigenaar , werd ons toegezegd dat we de WIFI code van hun zouden krijgen en dat we dus van hun Internet gebruik mogen maken. Misschien hielp het ook dat ik zat te huilen omdat het me heel hoog zat en Nicolette boos zei dat ze anders niet zou tekenen. De dame van het makelaarskantoor gaf ons een kopie van het contract mee zodat we die voor onze eigen administratie zouden hebben maar ik wil morgen er iemand van HR naar laten kijken om zeker te weten dat we niet belazerd worden.

Vrijdag 6 oktober 2017

Ik heb het contract door iemand van HR laten lezen en het komt overeen met de Engelse versie, nu kunnen we vanavond met een gerust hart het origineel tekenen en zaterdag verhuizen.

Eindelijk hebben we het contract kunnen tekenen en hebben we ook de borg betaalt. Morgen verlaten we het hotel en kunnen we in de woning intrekken en daar zijn we allebei heel blij mee.

1. Paul:
    19 oktober 2017
    Leuk om te lezen allemaal! Het lijkt me echt dood eng. Wel stoer dat je het gewoon doet. Succes!